Tacksamt med hälsa och hållbarhet

Tacksamt med hälsa och hållbarhet

Det är fredag och jag har precis fått massage av Julian. Är på yogaretreat på Mavens stugor i Kappelshamn på Gotland. En hälsosam och stärkande helg. ”Det är ett under att du kan utöva yoga.” säger Julian som är helt slut efter att ha försökt tänja ut mina spända muskler. Jag hör mig skylla på löpningen och skänker en tanke åt de fåtal gånger den faktiskt blivit av den senaste tiden. Massören ser skeptisk ut och säger bestämt att spänningarna i kroppen är ett resultat av stress som byggts upp under lång tid. Han fortsätter muttrandes ”Nu hinner du precis tillbaka till nästa yogalektion. Varför kan man inte stoppa in mer luft och ledighet under en retreat?” Jag kör ner tårna i den mjuka mattan på golvet. ”Kanske ska vila lite efter det här istället.” säger jag fundersamt. Julian lyser upp och nickar gillande. Väl i min stuga kommer rastlösheten och funderingar på vad som är mest vilsamt. Resolut skriver jag en lista på vilsamma saker och höjer förvånat ögonbrynen åt det som står överst.

Den här veckan har mina kollegor och jag fortsatt att utbilda och coacha på distans. I måndags stod jag i huset på Gotland och föreläste online för 78 studenter på Handelshögskolan. När de fick höra om hur frälst jag är i OneNote tipsade de om Notion som det nya svarta. De engagerade eleverna delade till och med en länk för hur man integrerar det med Outlook. Utvärderar effektiviteten i Notion och lovar att återkomma angående det.

Veckan avslutades med utvecklingsmöte tillsammans med kollegorna. Vi kommer snart att lansera en avancerad Effektivitetsutbildning för dig som redan är grym på effektivitet och längtar efter nästa steg.

Så kom då helgen som innebar en yogaretreat på Norra Gotland. På yogalärarnas packlista stod det; anteckningsblock. Jag som helst skriver i OneNote fick svänga förbi Claes Ohlson och snabbt handla ett block. Framme vid stugan upptäckte jag att det var en tacksamhetsdagbok och inget vanligt skrivblock. Bläddrade förstrött och läste om hur välgörande tacksamhet är. Enligt forskning kan några minuters tacksamhetsskrivande per dag öka välmåendet med 10%. När vi övar tacksamhet har vi en tendens att stressa mindre, träna mer och frigöra fler endorfiner.

Blev helt uppslukad av denna fakta och bläddrade ivrigt vidare. På en sida stod det; Reverse bucket list. En bucket list är en lista av allt en person önskar uppnå eller uppleva innan de dör. Men en omvänd bucket list är en lista på allt en person är stolt över att ha uppnått och upplevt i sitt liv hittills.

Om du skulle skriva en sådan lista, vad skulle det stå då? Vilka inspirerande människor har du mött? Vilka spännande platser har du upplevt? Vilka mål och drömmar har du förverkligat? Ge dig själv en stund att fundera och skriva ner det du först kommer att tänka på. Försök inte rätta dig själv när du skriver utan låt det bara flöda ur pennan eller tangenterna i den ordning det kommer. Kanske kan du inspirera dina familjemedlemmar och vänner att skriva en omvänd livslista? Tänk om det väcker en ny livsgnista?

Jag skrev om hur tacksam jag är för min familj och mina vänner. Är förstås stolt att vara författare och tacksam över mitt intressanta arbete. Högt upp på listan står också stolheten över mitt hälsoprojekt. För ett par år sedan märkte jag att energin började svikta. Det räckte inte längre med att köra på med hjälp av stort engagemang och ren envishet. Kroppen orkade helt enkelt inte lika mycket som den gjorde när jag var yngre.

När Amelia Adamo besökte oss i Tidspodden-studion berättade hon att hon började träna på allvar från det hon fyllde 50 år. Jag förstår henne. Det blir då plötsligt ännu viktigare att leva hållbart och hälsosamt för att få kvalitet på levnadstiden.

Därför blir jag inte förvånad när massören påstår att mina muskler är spända. De senaste åren har jag lärt mig springa en mil, gått ner 18 kilo och yogat som en tok. Det får helt enkelt bli fler besök hos massören. Och överst på min lista av vilsamma saker står det reflektera och skriva. Något jag precis gjort nu. Dags att gå tillbaka till yogaklassen. Vad står det på din lista av vilsamma saker?

Önskar dig en hälsosam helg

Petra Brask, effektivitetsexpert, författare och föreläsare

”Naturen skyndar inte men ändå uppnår den allt.”
Lao Tzu

Tips på stillsam vila

Välkomna dagen
Njut av stillheten precis när du vaknar. Känn hur din bröstkorg stiger och faller med varje andetag.

Acceptera och njut
Undvik att döma och anlaysera. Släpp taget om inre och yttre press och tillåt dig att bara vara.

Slut ögonen och öronen
Stäng ute världen och sök dig till tystnaden, den har mycket att säga.

Ta naturen till hjälp
I frisk luft och bland prasslande löv blir våra sinnen lugnare.

Tänd ljus
På kvällen kan du reflektera över allt du upplevt sedan du vaknade. Ta ett varmt bad eller en dusch och låt dagens intryck rinna av dig.

Tips på träning för olika åldrar

Före puberteten: Viktigast är allsidighet och koordinativa utmaningar som gymnastiska övningar och kampsporter. Det är i denna ålder man lär sig majoriteten av alla rörelser man kommer att använda i livet.

15-årsåldern: Satsa på den träning som gett begränsat resultat tidigare: skaffa en stor och stark hjärtmuskel genom konditionsträning. Efter puberteten går det också att börja bygga upp muskelmassa.

20-årsåldern: Forskning visar att folk slutar röra på sig i 20-årsåldern. Men just i den här åldern är det som viktigast att hitta en träningsform som är så givande att man orkar ta den med sig genom livet.

30-årsåldern: När vi börjar förlora i muskelstyrka är det bra att göra explosiva övningar – tyngre vikter och snabba repetitioner. Ju äldre vi blir, desto viktigare är just explosiv muskelträning.

40-årsåldern:Många börjar känna förslitningsskador, så fokusera gärna på styrka för rygg och axlar. Men glöm inte att testa olika träningsformer så att du inte hamnar i enformighet eller drar på dig skador.

50-årsåldern: En definition på när man blir äldre är när man inte klarar av att tvätta sina fötter i handfatet. Det kan ske i 50-årsåldern för vissa. Då är det extra viktigt med muskelträning, som har större effekter än konditionsträning.

60-årsåldern: Betoning på explosivitet och snabba muskelövningar. Det bygger upp våra snabba muskelfibrer som gör att vi snabbt kan reagera när vi tappar balansen. Lårmusklerna är de som först tappar i styrka. Jämfört med en 30-åring har en 70-åring bara drygt halva sin muskelstyrka kvar.

Källor: Råd&Rön, 5 myter om ålder och träning
Michail Tonkonogi, idrottsprofessor vid Högskolan i Dalarna och författare till boken Senior Power.

Detta inlägg har 2 kommentarer

  1. Maria Lämber

    Petra – du skriver och föreläser alltid så givande, men detta blogginlägg var “top notch”. Kanske för att det var just detta jag behövde få input på nu… Notion skall jag helt klart titta på, tipsen om både stillsam vila och åldersoptimerad träning var “spot on” och lätt att ta till sig! Framförallt att jag absolut inte är gammal, om man följer din definition 😉

    Benämningen “omvänd” livslista är väl det enda jag inte riktigt vill vara med på 😉 Vad sägs om “uppfylld livslista”? På min skulle namnet “Petra Brask som härlig människa jag mött” komma i det närmaste högst upp.
    Namaste och feng shui <3 Maria

    1. Petra Brask

      Hej Maria!

      Så roligt att höra av dig och tusen tack för din härliga återkoppling! Älskar din definition av uppfylld livslista. Just listor är det jag kommer blogga om idag. Så tacksam att få vara med på din lista. Du är med på min lista över människor som sprider glädje och energi. Önskar dig en skön helg! Namaste Petra <3

Lämna ett svar