Strategi som ger dig energi

Känner stor respekt för de människor som jag och mina kollegor möter under våra utbildningar. Vi har så olika utmaningar i den tid vi befinner oss i. Pratade precis med en kollega i branschen som känt sig apatisk och stirrat in i väggen i sex veckor. Deltagare berättar hur de kroknar av för många och långa onlinemöten. Andra berättar hur de försöker fokusera på jobbet vid köksbordet samtidigt som sambon ligger i sovrummet och kippar efter andan. Efter nio veckor av omställning utbildar vi många som är trötta och uppgivna och som bara längtar tills det här är över. Det är som att möta människor i en sorgeprocess. Först chockade, sedan arga och frustrerade. Många med insikten om att det inte fanns någon att bli arg på och då kommer uppgivenheten och en ekande känsla av saknad. Hur ska vi fylla det där tomrummet? Hur ska vi hantera orostankar som suger musten ur våra värdefulla timmar här på jorden? När vårdpersonalen går på tuffa skift för att rädda liv behöver vi göra vad vi kan för att värdesätta resten av våra liv.

Det här är den tid som våra deltagare uppgav att de längtade efter före Coronakrisen, när allt var som vanligt, dvs fullt ös och tusen åtaganden både på jobbet och privat:

Tid i naturen, att göra ingenting, att träna, tid med partner och barn, tid att bara ligga på soffan och se på film och serier, att läsa, att utöva en hobby, att utvecklas och lära nytt, att reflektera och bara vara.

Var du en av dem som längtade efter något av detta före Corona? Har du i så fall fått något av det nu? Om inte, vad önskade du dig? Hur har dessa önskningar förändrats nu?

Jag frågade några deltagare i veckan hur de upplever tiden nu? Om de upplever att den går fortare eller långsammare. Se om du kan känna igen dig i något av svaren:

  • Lägre tempo och lugnare.
  • Min tidsuppfattning är oklar. Känns förvirrat och annorlunda.
  • Tiden går fortare
  • Fortare, konstigt nog. ​Fastnar vid skrivbordet och tiden svischar iväg. 
  • Har mer tid för eftertanke.
  • Svårt att få fokus då jag oroar mig för ekonomin. Oroar mig för barnen och hur sommaren ska bli
  • Trivs inte med all skärmtid som blir av att ha så många digitala möten. ​Har svårt att hålla rutiner.
  • Lite deprimerande men fler chanser för promenader.
  • Får mer tid för motion.  
  • Jag får mer tid över och är mer effektiv på jobbet​
  • När jag jobbar hemifrån blir jag inte avbruten lika ofta som förut. Har mer tid att organisera och strukturera.
  • Har mer tid för egna projekt som jag länge velat göra.

Ge dig tid att reflektera hur krisen har påverkat din tid. Hur upplever du din tid just nu?

Om vi känner att vi börjar krokna är det hög tid att tänka framåt. Våga drömma och längta till vad vi vill göra när allt det här är över. När jag och mina kollegor frågar våra deltagare vad de längtar efter är de vanligaste önskningarna:

  • Krama om alla nära och kära.
  • Gå till jobbet och umgås med kollegorna.
  • Resa (väldigt många svarar resa och anger alla möjliga resmål, såsom Grekland, Gotland och Italien).
  • Träna på gymmet.
  • Träffa vänner.
  • Längtar till tiden då ingen säger “stopp!” när man inte alltid måste tänka före varje steg. 
  • Träffa äldre släktingar som är på ålderdomshem.
  • Göra saker med barnen som inte går nu, gå på Gröna Lund till exempel.
  • Fira födelsedagar och andra högtider.

Den som är frisk har många önskningar. Den som är sjuk har bara en. Vad längtar du efter? Gör en lista på det du ser fram emot att göra när de värsta utmaningarna är över.

Oavsett hur du upplever din tid just nu så är det dags att vara riktigt snäll mot dig själv och ge dig utrymme att drömma och se framåt. För att hålla ut ett tag till behöver vi ge oss påfyllning. Nu är det inte läge att spara på champagnen. Det är läge att ha en strategi som ger dig energi.

En del forskare menar att skrattet är den absolut bästa energipåfyllaren. Att le sänker blodtrycket, hjälper dig att slappna av, minskar stress, gör att du tränar 15-26 ansiktsmuskler, får dig att se yngre ut och sätter igång flera delar av din hjärna.

Här kommer några galna tips som kan frigöra energi och kanske till och med få dig att le en stund.

  • Gör något som är helt olikt dig. Beställ hem en lösnäsa och ha på dig den på nästa möte.
  • Gör egna kinesiska visdomsord och lägg i fruktskålen.
  • Gör en insats för någon som behöver din hjälp.
  • Ring upp kollegan på annan ort och uppmana till walkandtalk
  • Gå baklänges.
  • Fram med färger ur garderoben. Ta på dig något rött, orange och/eller knallgult.
  • Duscha kallt eller varför inte ta vårens första dopp?
  • Skicka någon en blomma och hitta på en galen anledning till varför; ”Grattis, du har den coolaste bakgrunden på våra onlinemöten.”
  • Ge någon en uppskattning och känn hur lycklig du blir av att göra någon annan glad.
  • Att försöka uppnå perfektion kan ta kål på vem som helst. Inse att du är mänsklig. Det är när vi visar oss sårbara som vi människor får de mest intressanta samtalen.
  • Djupandas. Sträck på dig – stretcha.
  • Gör om hemma! Sluta titta på den trötta växten i fönstret. Beställ en ny.
  • Starta byteshandel med grannarna.
  • Andas frisk luft och rör på dig, ut och promenera. 20 minuters solsken kan göra jordens skillnad, kasta dig ut om du ser att den skiner.
  • Gör en lista på 5 saker du ser fram emot när det blir andra tider.

Önskar dig en skön helg

Petra Brask, författare, föreläsare och effektivitetsexpert

”Även den mörkaste av nätter kommer ta slut och solen gå upp.”
-Víctor Hugo

Lämna ett svar