Planera för det oförutsedda

Livet blir inte alltid som vi planerat. Det oförutsedda har sina överraskningar i beredskap för oss. Men tänk om det då är allt viktigare att ha marginaler och en riktning för vart vi är på väg så att inte det oförutsedda håller oss alltför länge i sitt grepp. Tänk om vår planering och våra målsättningar gör att vi, även om det blir stopp på vägen, lättare kan starta igång motorn igen och komma vidare. Varje morgon när vi vaknar får vi en ny chans att göra något lite bättre än vi gjorde igår. Om du fick planera in vad du ville vad skulle du planera in då? Vem bestämmer över din tid, egentligen?

  1. Förvalta din personliga tid väl

Under vårt vardagsdygn sover vi i genomsnitt 7-8 timmar och arbetar och pendlar 8-9 timmar. Vi ägnar oss åt vardagssysslor som att handla, äta, tvätta, duscha etc i ca 3 timmar. Resterande tid är personlig tid då vi exempelvis utövar en hobby, tränar, reflekterar samt umgås med familj och vänner. Merparten av vår personliga tid spenderar vi numera framför en skärm. Vi ägnar oss åt appar som enligt undersökningar får oss att må bra som; träning, läsning, meditation, kunskap och hälsa. Men vi ägnar tre gånger så mycket tid åt appar som; sociala medier, spel, nyhetssajter där informationen flödar utan stopp och som sätter hjärnan i ett läge av tröttande beslutsfattande – ”Ska jag lajka den där kattbilden eller inte?” ”Ska jag dela den här artikeln?”

Värna om din personliga tid genom att;

  • Sätta mobilen på flygplansläge och lägga den i ett annat rum när du ska sova samt när du äter lunch och middag
  • Stänga av alla sociala medier när du är ledig och vill koppla av.
  • Sätta mobilen på ljudlöst när du umgås med familj och vänner.
  1. Tidsoptimist och tidspessimist men alltför sällan tidsrealist

Vår hjärna har svårt att uppskatta hur kort eller lång tid saker tar. Vi kan få för oss att en uppgift som vi gör ofta tar ”ingen tid alls”. Vi glömmer alla steg som är involverade eller tror att vi får göra uppgiften under de bästa förutsättningarna. Är vi obotliga tidsoptimister kan vi behöva multiplicera tiden med pi för att hamna i närheten av verkligheten och skapa marginaler. Hjärnan gör tvärtom också. Den kan hitta på att en uppgift tar jättelång tid, så lång tid att det kommer dröja lääänge innan vi hittar den tiden i vår kalender. Det är helt enkelt aldrig rätt vecka att städa bilen, göra reseräkningar eller se över pensionsförsäkringarna. Det hinner vi inte nu. Det vi egentligen menar är att det har vi inte energi till just nu.

  1. Fokusera på en sak i taget

Effektivitet handlar inte om att springa fortare och göra mer. Det handlar tvärtom om att stanna upp och rensa bort tankar på annat. Fokusera på en sak i taget. Var medveten om att de projekt som du är delaktig i tar timmar även utanför de du bokar i kalendern. Tid när du går och funderar och kommer på nya idéer. 

  1. Mät din tid

Lika självklart som det är att göra budgetar för vår ekonomi, behöver vi betrakta vår tid på samma sätt. Prova att mäta din tid under en vecka för att ta reda på vad du egentligen lägger din tid på. Många gånger har vi mer tid än vi egentligen tror att vi har.

  1. Står det inte i kalendern så finns det inte

Boka in tid för dina viktigaste prioriteringar redan nu. När det står i din kalender är det större chans att din planering blir mer som du önskar. Och förstå att det kommer ske oförutsedda saker. Precis som vi har krockkuddar behöver vi ha tidskuddar – marginaler.

Boka återkommande tid för viktiga saker som träning så att det blir en vana. Stäm av i slutet på veckan och fråga dig själv; Hur gick det? Fick du till en god prioritering under veckan. Är det du sätter mest värde på verkligen med?

Tid är en värdefull resurs. Lova inte bort tid som du inte har råd att förlora. Tid för återhämtning, tid med dig själv och dina nära och kära förtjänar samma respekt som din arbetstid.

Önskar dig en solig och skön hösthelg

Petra Brask, effektivitetskonsult och författare

 

”Man måste våga ta hand om livet och våga följa sina drömmar.”
Laleh

 

Kommentera