7 tips på meningsfulla vanor och rutiner

7 tips på meningsfulla vanor och rutiner

Det är med stor förtjustning som jag sträckläser Micael Dahléns En liten bok om meningen med Livet (Volante 2020) och noterar att struktur, vanor och rutiner är livsavgörande. ”Vi behöver rutiner i våra liv. Utan dem riskerar vi att känna oss hjälplöst svävande i rymden.” Det visste redan jag och mina kollegor men att det visar sig så tydligt i forskning gör det ännu viktigare att prata om.

Men först vill jag höra hur du har det? På riktigt? Med tanke på att solen lyst med sin frånvaro och vårdpersonalen med flera fortsatt kämpar för våra liv är det inte konstigt om det börjar kännas av även hemma hos dig. Vi möter många människor som säger att det känns tungt och mörkt nu och vi får hjälpas åt att peppa varandra till att vara extra snälla mot oss själva och varandra.

”Jag blir så tacksam för det lilla nu.” var en kommentar som min vän sa när vi tog en digital fredagsfika. En kassör på ICA hade gett henne ett extra soligt leende och önskat henne en härlig dag! ”Det var som att någon tänt upp regnbågen över mina varor på bandet. Det där leendet gjorde hela min vecka.”

Har 2020 lärt oss att vara mer tacksamma för saker som vi tidigare tog för givet? I så fall hoppas jag vi tar med oss det in i 2021. Enligt Dahlén är det nämligen en nyckel till ett mer meningsfullt liv. Tankarna på döden skapar också mer mening, vilket är mer överraskande.

Du kanske undrar varför det är viktigt att känna mening med livet och vad det ens betyder? Har du läst så här långt förtjänar du sannerligen en förklaring. Tänk dig det är det där som får dig att kliva upp ur sängen på morgonen och ta dig igenom dagen även de dagar när du upplever att du helst vill dra täcket över huvudet.

Men tankarna på döden då, inte hjälper de oss ur sängen? Jo, det påminner oss om att inte ta livet för givet och fundera över vad vi egentligen vill göra med våra liv. Känns det bara för mycket för dig just nu så kan du stärka livsgnistan genom;

Socialisering

Sammanhang med andra – ingå i sociala grupper och nätverk (just nu digitalt förstås). Har gått med i 4Goods bokklubb och får en ny bok hemskickad med lagom intervall. Först ut i höst var Förundranseffekten av Sara Hammarkrantz och Katrin Sandberg. Via Zoom hamnar vi rakt in i författarnas hem och får höra om bakgrunden till boken. Vi som läst den samlas sedan i digitala grupprum och diskuterar. Så kul!

Hjälp

Gör skillnad. Visst har vi förstått att vi mår bra av att hjälpa andra. Det har vi fått öva på en hel del den senaste tiden. Frågan är hur bra vi är på att be om hjälp själva? Pratade om det med mina grannar igår. Om glädjen det ger när någon som alltid hjälper andra kommer till dig för att få hjälp. Hur meningsfullt det känns att ge. Tillåter du andra glädjen att få hjälpa dig?

Storytelling

Berätta om ditt liv. Att bli nostalgisk och tänka tillbaka på ditt liv gör att det känns mer meningsfullt. Det är också väldigt läkande att berätta om saker som har varit tuffa. Din story kan ge en annan människa en avgörande insikt.

Skaparlust

Var kreativ. Måla, skriv, pyssla, bygg, skapa… enligt en israelisk studie blir vi mer nöjda med våra jobb och känner större mening i livet när vi satsar på att vara mer kreativa.

Utveckling

Få saker är så tillfredsställande som när vi känner att vi blir bättre på något. Hade en grupp deltagare i veckan som genomlidit så många tråkiga digitala möten sedan mars i år och som fullkomligt bubblade av entusiasm under vår uppföljning tillsammans. Med kunskap och övning på hur man gör lyckade och meningsfulla digitala möten blir upplevelsen en helt annan. Utveckling ger glädje.

Naturskådning

Se till att komma ut en stund mitt på dagen när det är ljust ute. Utomhus är ljuset mer naturligt och avståndet längre till horistonen vilket ger oss större perspektiv. Forskning visar att naturen får oss att grubbla mindre. En park eller grönområde kan räcka men bäst effekt blir det om du spenderar minst 30 minuter utomhus per dag och tar dig till skogen, bergen eller något vattendrag.

 

Men det är de strukturerade vanorna och rutinerna jag blir mest lycklig över. Själva ordet rutin kommer från franskans ord för väg (route) och handlar egentligen om att göra vägval i livet. När vi utbildar i effektivitet pratar vi glatt om hur goda vanor och rutiner tar väldigt lite energi för hjärnan och är en riktig tidsvinst. Vi noterar hur människor som går i pension eller har fått nytt jobb (eller blivit arbetslösa) plötsligt faller ur sina vanliga rutiner och känner sig vilsna innan de skapat nya igen.

Man kan till och med se dokumentärer om människor som blivit strandsatta på en öde ö och har gjort det till en daglig rutin att städa stranden, räkna kokosnötter eller träd för att rama in dagarna.

Du kan läsa om kändisar som Obama, Oprah och Orup som berättar om sina vanor och rutiner för hur de klär sig, använder sin morgon, tränar och äter. Rutiner och vanor skapar trygghet för hjärnan.

Hur gör du för att rama in din dag och dina veckor? Och vad längtar du mest efter just nu? Jag längtar efter möten med andra människor, solljus och kramar.

Mina kollegor, Janne, Sara, Ingrid, Eeric, Nina, Sofia och jag vill tacka dig för det här året tillsammans och önska dig en God Jul & Ett riktigt Gott friskt nytt 2021

Petra Brask med kollegor

 

”Vad som inte är livets mening vet jag. Att samla pengar och prylar och grejer, att leva kändisliv och flina upp sej på damtidningarnas kändissidor, att vara så rädd för ensamhet och tystnad att man aldrig hinner i lugn och ro tänka efter: Vad gör jag med min korta stund på jorden?”

Ur Livets mening och andra texter av Astrid Lindgren

 

Tips på vanor och rutiner

  • Läsa en timmer per dag
  • Gå ut i dagsljus och frisk luft i minst 30 minuter per dag (går ju att kombinera med ljudbok)
  • Ta en kalldusch eller ett kallbad (forskning visar att det sätter igång blodcirkulationen och minskar stress bl a även om jag huttrar bara jag ser kallbadare)
  • Veckoplanera – stanna upp fredag morgon och utvärdera veckan som varit. Notera viktiga uppgifter du klarat av under veckan och stäm av kommande veckor.
  • Dagsplanera – Bestäm dig för 3 saker som är avgörande för dig för att det ska bli en bra dag. Utvärdera på kvällen hur det gick.
  • Bli mer närvarande och njut av de rutiner du redan har. Hur kan matlagningen bli roligare. Hur kan tiden i tvättstugan bli en möjlighet att få ”tomglo” rakt ut i luften en stund.

 

Tips för att skapa nya vanor och rutiner

  • Hitta en anledning, vilken du vill, till att göra det
  • Väv in din vana med andra vanor. T ex om du redan har en vana att dricka kaffe – lägg till att du exempelvis ska läsa 30 minuter ihop med ditt kaffe. Gör knäböj samtidigt som du borstar tänderna etc.
  • Gör det gärna tillsammans med fler, kollegor eller familj.
  • Dela på sociala medier så att fler kan stötta och peppa.
  • Prova i fem dagar – utvärdera – prova fem dagar till.
  • Fira ordentligt när du klarat första omgången av din nya vana

 

Rykande färskt avsnitt av Tidspodden

Den som väntar på något gott… Äntligen dags för Kreativ tid i Tidspodden med innovations- och ledarskapsforskare Leif Denti Lena Lid Falkman och jag får lära oss:

💡 Skillnaden på kreativitet och innovation

💡Recept för kreativitet; förkovra, fokusera, inkubera

💡 Ledarskapets betydelse för innovation

💡Den viktigaste ingrediensen för kreativitet

💡Innovators som är eldsjälar kontra Adapters som behöver uppmuntran och är mer realistiska

💡 Vad betyder ”sänka skepp” inom innovation?

💡 Vikten av att ta tid för default-mode – att sätta hjärnan i sökläge

💡 Tystnaden och ensamhetens betydelse för kreativitet

💡 Så är vi kreativa på den digitala arbetsplatsen

Och så blir det förstås många skratt och ett kreativt djur som sammanfattar avsnittet. Gissa vilket? 😄🎧

 

Välkommen på digi-frukost den 22 januari, 2021, på temat;

Lyckade digitala möten och sammankomster

Lämna ett svar