Listiga tankar som frigör energi

Listiga tankar som frigör energi

Reaktionerna på förra veckans blogg om Bucket list lät inte vänta på sig. Maria, en effektiv och härlig deltagare, skrev  (nedkortat); Petra – detta blogginlägg var “top notch. Benämningen “omvänd” livslista är väl det enda jag inte riktigt vill vara med på 😉 Vad sägs om “uppfylld livslista”?

Yes, Maria! Jag köper det direkt, tack!

På Facebook-flödet skriver min vän, Karin; ”Omvänd? Vad man har gjort eller listan med allt man vill låta bli? Låter ju annars ganska sunt – känner inget behov av att åka till Thailand, lära mig surfa, lära mig oboe osv. Så många som lider av additativ stress och föreställningar om lycka. Vore bra att skriva listan med allt som verkar lite kul men som man faktiskt inte känner att man behöver uppnå eller utföra. Jag ser bara så mycket utmattning i bilden av vad vi ska göra och ha gjort, som inte bottnar i egen längtan eller insikt om att det är möjligheter, inte måsten. Just bucket-lista gillar jag inte därför. Man måste kunna titta på den som Fuckit- lista ibland, småle och vara nöjd med det.

Den här veckan har mina kollegor och jag utbildat och coachat deltagare i Sverige och Finland. På vår fredagsavstämning laddade vi inför nästa vecka, den 25 september, då vi bjuder på en peppande frukostföreläsning online; Hur du skapar en mer hållbar och hälsosam levnadsstil. (Sista anmälning den 23 sept)

Lena Lid Falkman och jag har spelat in avsnitt 28 av Tidspodden med temat: Ny normaltid? Tillsammans med omvärldsanalytikern Sofia Rasmussen reflekterar vi över pinfärska siffror om hur vi hanterar ”dessa tider” och vad som påverkar oss mest. Flera ledarskapsutmaningar visar sig när vi arbetar mer på distans. Många känner sig bortglömda av sina chefer. ”Maskningenhar ökat – 55% erkänner att de i större utsträckning har sysslat med sådant som inte hör till jobbet under arbetstid. En tredjedel har börjat känna att arbetet är meningslöst. Avsnittet släpps nästa vecka  (v. 39)

Känner du någon som behöver fylla på med energi inför hösten? Då kan de ta hjälp av effektiva listor. Det finns 3 stora anledningar att gilla listor:

  1. de minskar känslan av kaos i livet genom att ge struktur,
  2. de ger oss en plan att hålla oss till,
  3. de är bevis för att vi faktiskt uppnått något

Vi har en tendens att komma ihåg saker vi ska göra och glömma bort saker vi faktiskt gjort. När vi väl påbörjat en uppgift men inte avslutat den skapas en sorts mental spänning som gör att tanken på uppgiften hålls aktuell i vårt korttidsminne. När vi väl har avslutat uppgiften släpper denna mentala spänning.

Zeigarnikeffekt kallas det psykologiska fenomen som innebär att man har lättare att minnas oavslutade uppgifter än avslutade. Fenomenet är uppkallat efter sin upptäckare den ryska forskaren Bluma Zigarnik (1901-1988). Hon noterade att servitörer bara mindes matbeställningar som ännu inte serverats. När gästerna väl fått sin mat glömde servitörerna snabbt bort vem som skulle ha soppa eller stek.

För oss som har en tendens att skjuta upp uppgifter (95% av mänskligheten) betyder det alltså att när vi väl påbörjat en uppgift – det kan räcka med något litet, som att skriva ett första ord – har vi svårare att släppa tankarna på den, vilket gör oss mer motiverade till att fullfölja uppgiften och bocka av den från listan.

Detaljer är viktiga också. Var realistisk med hur lång tid varje uppgift tar och när du ska utföra den. En fälla vi ofta går i  är att göra enkla uppgifter först innan vi tar tag i större och mer utmanande uppgifter. Då gäller det att bryta ner dem i mindre bitar. Skriva en bok kan kännas som en mastig uppgift mot att göra ett utkast på ett första kapitel.

Listor är ett stresshanteringsverktyg som hjälper mig att organisera middagar, semestrar och att reflektera över vad jag vill med mitt liv och vilka förändringar som behövs göras. De hjälper mig att hantera livet när det känns övermäktigt (för det gör det, även för de som verkar ha allt under kontroll). Listor har hjälpt mig hantera oro och lyft upp mig när jag känt mig låg.

Inspiration till ett listigt liv

Talanglistan – lista det du upplever att du har en talang för. Ta gärna med party tricks. Jag menar är man stor i munnen och kan stoppa in 18 mariekex och vissla Nationalsången, så är det ju helt klart en talang precis som att hoppa på ett ben eller spela tennis.

Utvecklingslistan – Har du alltid drömt om att kunna spela gitarr eller fantiserat om en jägarexamen? Du kanske är sugen på att lära dig laga sushi eller vill bli inspirerad av hur man skapar ordning och reda i garderoben?

Tacklistan – finns det människor i ditt liv som du skulle vilja tacka för att de hjälpt eller inspirerat dig på något sätt? Garanterat kommer du bli varm i hjärtat. Vill du ta det steget längre så sänder du dina tack till rätt mottagare också.

Läslistan – När mina kollegor läser intressanta böcker brukar de skriva en liten sammanfattning om vad det var som grep tag i dem, så kul att läsa och det gör att jag bli sugen på att läsa dessa böcker.

Presentlistan – har en lista på presenter som mina vänner och min familj önskar sig. Ibland säger de något när vi umgås, böcker de önskar eller upplevelser de längtar efter. Då kan jag överraska dem till jul eller på födelsedagen. Skriver också upp vad jag önskar mig. Och vem har sagt att man inte kan ge presenter till sig själv?

Minneslistan – lista dina favoritminnen. Perfekt att läsa en regnig dag. Lista saker som väcker din förundran, saker du vill rensa hemma eller lista en lista med listor du vill lista.

Inte att göra-listan – Lista projekt du inte behöver ta tag i. Det är något så oerhört befirande att fundera över hur du kan halvera eller till och med kassera merparten av din att göra lista. Stryk och lita på att jorden snurrar ändå.

Fuck it -listan – ja, det är min kloka vän, Karins förslag, så här skriver hon.  ”För mig var det en epifany att inse det här med additativ stress. Bara för att det ser härligt ut med Thailand och trädgård och bokcirkel och surfkurs och surdegsbakskola – betyder det inte att jag ska eller måste eller skulle må bra av det också. Det är som när man går med i Viktväktarna och lär sig tänka – titta vad fint att det finns chokladbollar! Men jag måste inte äta dem, i alla fall inte nu. Lyxen i att avstå.

Tack Karin! Från bucket till fuck it. Ska genast lista gnäll och ältande som jag aldrig mer vill höra samt dåliga samveten som tar upp mentalt utrymme i mitt liv.

Gör listorna korta eller långa. Lägg till detaljer som t ex varför just det där står på din lista. Testa att skriva bara ett ord på varje rad. Dela dina listor eller behåll dem för dig själv. Använd ett anteckningsblock och favoritpenna eller skriv dem i en app. På vår hemsida kan du hitta våra bästa tips på effektiva appar.

Om du är en kreativ själ kanske du vill måla eller baka dina listor. Tänd ett ljus, lyssna på musik, skriv på ett annat språk, kom upp med egna listor och idéer eller bestäm dig för att du inte har lust att lista en enda sak till i ditt liv.

Vad skulle du behöva prioritera högst på din lista den här helgen? Hälsa och välmående? Återhämtning? Frisk luft? Oavsett vad det är hoppas jag att du finns med på din lista.

Önskar dig en skön helg,

Petra Brask, effektivitetsexpert, författare och föreläsare

“You may be one person to the world but you may also be the world to one person.”
Audrey Hepburn

Lämna ett svar