Fredag = fredagsreflektion

“Det är freeedag!” Så brukar det låta när jag pratar med familjen i slutet av veckan på väg hem från jobbet. Jag hinner inte vänta tills jag kommer hem utan måste ringa någon av dem och exalterat utbrista; “Freeedag!!” Det är något speciellt med att få dela denna fredagskänsla med nära och kära. Men innan jag gör det brukar jag reflektera över veckan som varit. Den här veckan har jag utbildat allt från fastighetsmäklare till kyrkoherdar. Har dessutom njutit av att få utbilda tidningen Chefs läsare. Det de alla hade gemensamt var bristen på tid och ibland bristen på ork när de väl hade tid. Flera drömde om att få mer tid för återhämtning, planering och uppföljning. Många blev sugna på att använda sin tid på ett nytt sätt och bokade in veckoplanering i sina kalendrar. Jag lovade därför att bloggen skulle handla om just veckoreflektion. Så varsågoda:

Stäm av att det som står i din kalender verkligen är det som tar dig klokaste vägen till ditt mål. Med reflektion och eftertanke, tid att varva ner och tänka efter…före…kan du få mer kvalitet på din tid och därmed ditt liv – inte helt oviktigt alltså.

1. Avslut – Gör ett veckoavslut

Skapa utrymme för ro – så att du inte behöver tänka på jobbet när du är ledig.

  • Gå igenom nästkommande tre veckor i din kalender.
  • Vad börjar din nästa vecka med?
  • Se till att du har uppdaterat din att-göra-lista och bockat av allt du redan gjort.
  • Prioritera det som är kvar på listan.
  • Sätt av tid för viktiga uppgifter som tar längre tid än 20 minuter i din kalender.
  • Se till att du har bokat in förberedelsetid och efterarbete kopplat till möten.

2. Reflektion – Njut av allt du uppnått

Uppmärksamma allt du faktiskt åstadkommit under veckan. Känn att du har tagit ytterligare ett steg mot både kortsiktiga och långsiktiga mål.

  • Vad har du gjort den här veckan som har tagit dig närmre dina mål?
  • Var extra nöjd över de besvärliga/tråkiga/jobbiga uppgifter du faktiskt klarat av.
  • Unna dig också att njuta av delvis uppnådda arbetsuppgifter. Även en del av ett arbete är ett steg på vägen

3. Planering – Fritid eller fri tid?

Bestäm när du tidigast slår på din dator igen (åter i tjänst när?) så att du inte går och grubblar hela söndagen på om du borde läsa e-post eller inte.

  • Låt din lediga tid vara en tid för njutning och återhämtning
  • Planera gärna för din lediga tid, men lägg ribban rätt., försök inte hinna med ALLT
  • Självklart finns det vardagssysslor även på en helg, men ett misstag som man ofta begår är att man vill hinna med alldeles för mycket.
  • Man kan faktiskt planera att göra ingenting alls också – Fri tid

4. Njut – vad har du att ser fram emot?

  • Ta in från topp till tå att du är ledig. Medvetandegör känslan av fritid och den njutning som du står inför.
  • Förstå lyxen av att ha en period av återhämtning.
  • Det ligger mycket i att en delad glädje är dubbel glädje. Att ha en en helg att se fram emot tillsammans med någon, äkta hälft, barn eller en god vän skapar både en längtan före, en njutning under och ett minne efter att dela.

Det är freeedag! Önskar dig en riktigt skön helg!

Petra Brask, Effektivitetsexpert och Författare

 

“No weekend, all weakened.“
Toba Beta

Kommentera