Fem steg till avslappning?

frustration”Hej, är det här Outlook-utbildningen, eller?” Den medelålders mannen som kliver in genom dörren har ett milt sagt hetsigt kroppspråk, när han sliter av sig jackan och kastar upp sin datorväska på bordet. Han suckar och stönar och säger med bullrig röst ”Den här jä-la datorn funkar aldrig som den ska!” Om han varit med i en tecknad serie skulle tecknaren har ritat ett svart fält omkring honom med små blixtar och rökpuffar i. Hans kollegor smyger tysta in och undviker att gå för nära. De hälsar försiktigt på mig och plockar sedan fram datorerna med små rörelser. Klockan i vårt stora konferensrum slår nio och jag ska precis hälsa alla välkomna när mannen som utstrålar oväder plötsligt tar ordet.

I förra veckans blogg skrev jag om den inre kritikern, den där rösten som säger att allt kommer att gå åt helvete och att du är helt ute och cyklar nu. Den här veckan kom jag att tänka på när jag träffat dessa yttre kritiker. Deltagare som tagit varje tillfälle i akt att klanka ner på tekniken, företaget men än värre på sina medmänniskor. Påhoppen i klassrummet som haglar hej vilt tills man sätter stopp för det. Lovar att, i en blogg snart, återkomma till hur man kan hantera sådana situationer. Men det jag sitter och funderar på nu är vad som driver ett sådant beteende? Hur lyckas en sådan människa peppa igång sig själv varje morgon? Det är spännande att fundera på hur det går till och om man faktiskt tycker att det är en vinnande strategi?

Jag får ibland frågan hur jag orkar vara så positiv och se saker från den ljusa sidan. Det tar jag inte alltid som något positivt, då jag nästan har utvecklat en allergi mot den alltför hurtiga positivitetsvåg som svepte över landet för ett antal år sedan. ALLA skulle vara SÅ positiva, att blodådrorna i tinningarna höll på att brista. När någon säger ”det är din mentala inställning det handlar om…” eller ”…det är du som påverkar dina tankar…” så tror jag att vi har hört det en gång för mycket. Vi orkar inte fler klämkäcka livsstilscoacher som ska trycka ner präktiga budskap i halsen på oss. Självklart trampar vi alla i klaveret ibland, vi har dåliga dagar och spyr galla över något stackars rödljus. Bakom våra glada utrop på Facebook (eller skrytboken, som jag hörde någon kalla den i veckan) så har vi våra utmaningar i tillvaron. Varför denna fasad? Kan man undra.

Men de deltagare som, om de var med i en tecknad serie, skulle få åskmoln ritade runt sig, är så långt ifrån en fasad och en positiv mental inställning man kan komma. På något mystiskt sätt har de hittat en alldeles egen livsfilosofi, som kanske går ut på Mentalt Kritiskt Tänkande – MKT. Är detta kanske ett nytt begrepp? En motvikt? Eller en reaktion på alltför mycket hälsosam hurtighet?

När Lars-Eric Uneståhl kom ut men sina teorier om mental träning och avslappning redan på 70-talet handlade det mycket om att spänna musklerna och sedan slappna av – för att uppnå ett gynnsammare tillstånd i kroppen. Jag lekte med tanken på hur man skulle kunna göra en kritisk mental anspänning för att sedan kunna slappna av och vad vet jag? Sedan uppnå ett tillstånd som är något mer fyllt av energi eller åtminstone tar mig bort från alltför många destruktiva tankar. Så för att uppnå denna negativa anspänning kom jag fram till 5 steg :

1. Utgå från att allt kan sluta i katastrof

Drabbas du någon gång av katastroftankar? Ja, absolut, allt kan hända. Och även om det inte händer, så får du kontakt med dina egna känslor, i alla fall rädslorna, utan att behöva hyra filmen ”Motorsågsmassakern”. Det är gratis skräck om du bara är fokuserad nog.

2. Självbild är bullshit!

”Fundera kring din självbild.” brukar vi uppmanas i självhjälpsböcker. Men om det är du själv som ska göra bilden, så kan vi utgå från att den inte stämmer. Ta fram ett foto på dig själv istället. Vilka känslor får du när du ser dig själv på fotot?

3. Sluta aldrig att analysera

Låt aldrig det negativa rinna av dig. Se till att tänka på det ofta, tills dina tankar är riktigt låsta. Du kan inte nog fördjupa dig i din självkritik. Du vet inte vem du är och vart du ska, inse att du är sämre än andra om du inte har exakt koll på dig själv.

4. Lusten kommer aldrig komma – inse det!

Vilka mål har du i ditt liv? Vad vill du uppnå och varför? Låt dig inte luras. Att lusten att ta dig för något skulle öka med tydligare målbilder är möjligt. Men det skulle innebära att en ansträngning krävs av dig. Vi pratar om tid och energi som du kan lägga på att kritisera andras mål eller använda till att istället ligga på soffan.

5. Frustration är ett normalt tillstånd

Låt alltid yttre omständigheter styra ditt humör. Är bilen framför dig i kön långsammare än normalt (99,9 % är ju det) så tuta. Visa på alla sätt hur irriterad du är över det faktum att så många idioter har valt att köra till jobbet på samma tid som du. Vädret, försenade tåg och flyg är tacksamma ventilatorer, så att du kan få ur dig all ilska tills du kommer hem till soffan. Hemma i soffan har du nog med att fokusera på allt annat i ditt liv som du är väldigt frustrerad över. Alltför perfekta människor på TVn som tror att de kan underhållning, till exempel.

Om inte detta har gjort dig lagom negativ utan du känner att du vill ta det en nivå djupare, så kan du alltid frossa i att det är hög tid att deklarera. Då har du att göra en stund. Lycka till!

Önskar dig en helg fylld med spänning

Petra Brask

“Allting förändras! Inte ens framtiden är vad den brukade vara!”
Lars-Eric Uneståhl

Lämna ett svar