En mental vårstädning

IMG_0166”Jag har dåligt samvete över att jag inte hinner med alla våra vänner. De bjuder in till fina gourmetmiddagar och jag tänker att nu är det hög tid att vi bjuder igen.” Den unga kvinnan beskriver ett fenomen som jag hör ofta under våra utbildningar när jag ber deltagarna göra en vårstädning och rensa bland alla tankar som far runt i huvudet om saker vi tycker att vi borde hinna med. Är det ens realistiska tankar? Extra vanligt är det med dåligt samvete över att hinna umgås med vännerna, speciellt under småbarnsåren. Den unga mamman har med sig den yngsta deltagaren jag någonsin undervisat i effektivitet. På armen ligger en tre veckor gammal Hedda. Mamma har försökt lägga ner Hedda i vagnen några gånger, men då blir det högljudda protester.

Tillhör du dem som känner dig som en slalomåkare som försöker köra ett lopp på jobbet i högsta hastighet samtidigt som du måste väja för vårens slalompinnar bestående av helgdagar? I så fall är det en rätt adekvat beskrivning av våren. Kalendern styckas upp i sju helgdagar mellan jul och semester. Trettondagen, Sportlovet, Påsken, Första Maj, Kristi Himmelsfärd, Nationaldagen och Midsommar. Första Maj har haft anständigheten att lägga sig över en helg i år, med Valborgsmässoafton på en lördag, men i övrigt har helgdagarna spritt ut sig i veckorna och med dem förväntningarna på vad vi ska lyckas åstadkomma med våra nära och kära.

Stress eller stressrelaterade sjukdomar har ökat med 70 procent sedan år 2010. Helt oacceptabelt tycker till och med Arbetsmiljöverket, vars uppdaterade arbetsmiljöföreskrifter träder i kraft den 31 mars 2016. De nya reglernas målsättning är att minska den arbetsrelaterade ohälsan. Bakgrunden till detta är enligt Arbetsmiljöverket att arbetsmarknaden och arbetslivet har förändrats. Vi vet också mer om vilka orsaker som ligger till grund för arbetsrelaterad ohälsa. Enligt en ny undersökning gjord av Arbetsmiljöverket känner över hälften av de cirka 1 000 arbetsgivarna och 2 000 arbetstagarna som tillfrågades någon som är i riskzonen för att bli sjuk på grund av stress på jobbet (55% respektive 72%).

Alltför mycket arbete eller för hög arbetstakt och problem i relationer på arbetsplatsen, som samarbetsproblem och mobbning, är exempel på vad som ligger bakom stressrelaterade arbetssjukdomar. Instabila arbetsförhållanden kan resultera i otrygghet och nervositet. Många arbetar idag som konsulter eller som anställda på bemanningsföretag med kortare kontrakt vilket kan vara ytterligare en anledning till att så många sjukskrivningar är relaterade till stress.

”Att så många blir sjuka på jobbet av de här orsakerna är oacceptabelt. Därför är det positivt att vi idag fattat beslut om en ny föreskrift, som sätter fokus på vikten av att minska ohälsan av de här orsakerna på våra arbetsplatser” menar Erna Zelmin Ekenhem, Generaldirektör på Arbetsmiljöverket.

Det är fantastiskt bra om vi kan få upp ögonen för och ta tag i dessa eskalerande stressproblem. Jag tror bara inte att vi löser det med att enbart fokusera på de timmar vi är på jobbet. Med dagens fantastiska teknik har jobb och fritid gift sig med varandra. Och det är inte bara upplevelsen av kraven och förväntningarna på arbetet och tillgänglighet som har ökat. Kan det vara så att vi ibland känner oss stressade av att hinna med att få en meningsfull fritid? Den lyckade relationen, de lyckade barnen, det lyckade hemmet, den lyckade middagen.

”Det är tur att jag har jobbet.” kvinnan som sitter mittemot mig tittar ner på datorns tangentbord, som att hon har svårt att möta min blick. Vi sitter på en arbetsplats i södra Sverige där jag är utsänd för att utbilda deltagarna individuellt i effektivitet. ”Jag är lugn och trygg här. Mina jobbarkompisar stöttar mig och vet att jag har det tufft hemma nu. Jag skulle aldrig ha klarat att hantera min hemsituation om det inte varit för dom.” Hon berättar om en man som är djupt deprimerad efter en ryggskada och som också drabbats av alkoholism. ”Min chef har ordnat så att jag ska få gå en kurs i medberoende. Hon har sett att jag inte mått bra.”

Jag är helt med på att vi behöver skärpa oss för att ta tag i de eskalerande stressiffrorna. Jag tror bara inte att jobbet är den enda platsen vi behöver skärpa oss på. Jag tror heller inte att var och en kan lösa sina egna problem. Det här är något vi behöver lösa tillsammans. En kollektiv medvetandehöjning om vad det är för livslopp vi kör för att få ihop våra ”lyckade liv”.

IMG_0167”Jag ska bjuda in till en korvgrillning.” Heddas mamma ler lättat efter ett tips hon fått från en annan småbarnsförälder i gruppen. Deltagarna ingår i ett uppskattat Chefsnätverk under proffsig ledning av Margaretha Kühne och tidningen Chef. Dagen till ära ska de lära sig om personlig effektivitet och hur de ska få ihop dygnets 24 timmar med  höga krav och förväntningar både hemma och på jobbet. ”Det viktiga är ju inte att det är tre rätters middag, det viktigaste är ju att hålla kontakten med mina vänner. Jag saknar dom verkligen, speciellt nu när jag är föräldraledig.” Det är fler deltagare som ler lättat när de vårstädar sin mentala uppgiftslista både hemma och på jobbet. Tipsen på hur du konkret kan få din hjärna att jobba effektivt ihop med de tekniska verktyg och den tillvaro vi lever i och samtidigt må bra är egentligen grunderna i personlig effektivitet. Till och med Hedda, 3 veckor gammal, har förstått vikten av att ta till sig dessa tips och vägrar fortfarande att lägga sig ner i vagnen, gurglande nöjd med mammas beslut att skala ner på kraven.

Den här påsken kanske det inte bara är äggen som behöver skalas? Vad kan du mer skala av, välja bort och rensa ut? Tänk om det behövs en rejäl mental vårstädning inte bara bland arbetsplatsens krav utan också en rensning av dina inre krav och förväntningar under 24-timmarsjakten?  Så att du frigör mer tid och energi till resten av ditt liv.

Önskar dig en genuint Glad Påsk

Petra Brask

”Den största delen av vår lycka beror på våra förhållningssätt,
inte på våra omständigheter.”
Martha Washington

Dela gärna detta inlägg

PB Partners Dream Team

Om Tidsbloggen

Vem bestämmer över din tid?
I Tidsbloggen delar vi med oss av våra tankar och reflektioner kring våra liv som effektivitetsexpert på Petra Brask & Partners.

Kategorier