De vanligaste förhalningsfällorna

procrastinate2”Jo, det är faktiskt en sak jag har skjutit upp, men inte på jobbet utan hemma.” Vi är mitt inne i första delen av kursdagen för ledarna på ett av Sveriges största universitet och en ung man tvingas nu erkänna sina synder. ”Jag och min fru gifte oss för två år sedan och vi har inte skickat ut tack-korten än.” han släpper ut en ljudlig suck. ”Varför inte?” frågar jag nyfiket. Han suckar ännu djupare och förklarar ansträngt att det beror på att han egentligen borde byta dator och skrivare först. Han ska göra korten själv och det krävs en speciell teknik för de ska bli tack-kort som ingen sett dess like till tidigare. ”Hur länge kommer det dröja innan du har fixat rätt förutsättningar för att fixa dessa fantastiska tack-kort då?” Undrar jag och försöker samtidigt dölja ett stort leende. Jag vet precis vad han har hamnat i och vilken stil han kör. Intet ont anande ramlar han rakt i fällan. Och han är inte ensam.

Den här veckan har varit minst sagt spännande. Det är intensiv slutspurt på valet och jämnare än någonsin mellan partiblocken. Och samtidigt har premiäravsnittet av Tidsjakten gått av stapeln och hur skulle det mottas? Skulle mina kollegor söka nya jobb, mina kunder sluta höra av sig och mina kompisar diskret trycka bort mig från Facebook? ”Nej, henne känner jag inte…” Men min största oro handlade om vad min man och mina barn skulle tycka? Jag iakttog deras koncentrerade ansiktsuttryck hemma i vardagsrumssoffan i inledningen av programmet. Barnen fnissar igenkännande när Jonas dyker upp i rutan och börjar prata om förhalningsbeteende. Min man undrar vilka sex olika förhalningfällor vi menar?

Samma fråga som jag ofta får från deltagare, när vi är mitt uppe i utbildningen. Då börjar vi alltid med att gå igenom vad som menas med förhalningsbeteende och varför det tar tid och påverkar vår framförhållning och planering.

Psykologen Piers Steel har kartlagt mer än 24.000 människors förhalningsbeteende runt om i världen och menar att 95% av världens befolkning skjuter upp saker ibland.

Vi har en tendens att skjuta upp saker som är tråkiga, svåra, uppgifter som tar lång tid, stora och omfattande saker samt det som känns obehagligt att ta tag i. Man gör hellre något som är lätt, snabbt och roligt för då får man fort en belöningskänsla när man bockar av något på sin att göra-lista.

Problemet är bara att de där mer omfattande sakerna ligger och pockar på uppmärksamhet. Du undrar i ditt stilla sinne NÄR ska du få all den där underbart fina tiden när du får sitta helt OSTÖRD i flera timmar och BARA ägna dig åt dessa saker. För många av mina deltagare kommer den tiden aldrig. Och skulle de väl få sitta ostörda ett par timmar, så är hjärnan ibland helt slut. Därför brukar många skjuta på det till sista sekunden när man bara MÅSTE ta tag i det. Många gånger sätter dessa förhalningsbeteenden oss i en tidsnöd som gör att vi ibland kan sitta uppe sena nätter och jobba, bara för att vi skjutit upp alldeles för mycket till sista sekunden. Vi lever i en slags sista minuten-fälla. Det är inte ovanligt att vi lägger ner mer tid på att TÄNKA på att vi ska göra något, än vad det faktiskt tar tid att göra det. Dessutom kan vi i tanken förstora upp hur jobbig och tidskrävande en uppgift är.

Ta en så enkel vana som att plocka ur diskmaskinen. Mina barn har en tendens att ställa disk på diskbänken när diskmaskinen är full med förevändningen att de inte har TID att plocka ur diskmaskinen. Men på riktigt? Har du någon gång mätt hur lång tid det tar att plocka ur en diskmaskin? Det är svårt att få det att vara längre än fem minuter. I vårt lilla kök går det på tre minuter.

Enligt den senaste psykologin kan förhalning eller skjuta upp-beteende bäst förebyggas om du identifierar känslorna som är associerade till din förhalning.

Psykologerna Sapadin and Maguire, delar in förhalare i sex olika stilar: ”Perfektionisten” som fruktar allt som inte är perfekt och därmed aldrig blir färdig, ”Drömmaren” som har fantastiska idéer, men avskyr alla detaljer och istället fortsätter måla upp helt ouppnåeliga drömmar för att slippa komma till skott, ”Oroaren” som inte tror att saker är rätt, men är rädd för att ändringar kan göra saken värre, ”Trotsaren” som vägrar göra något som någon annan föreslår eller förväntar sig, ”Krismakaren” som lyckas hitta ett stort problem i vilket projekt som helst (oftast genom att börja för sent) och ”Övergöraren” som tar på sig alldeles för många uppgifter, blir trött av allt ”för mycket” och gör… ingenting.

”Så du menar att det är en förhalning som jag hamnat i? Är det därför mina tack-kort till bröllopet inte blir klara och utskickade? Utbrister den unge mannen som vill lära sig tips och tricks för att bli effektivare både på jobbet och hemma. ”När tror du att du kommer att skicka ut dem då?” Han ler ertappat och svarar snabbt. ”Förmodligen aldrig.” Hans kollegor skrattar igenkännande i rummet. ”Jag tror jag är en blandning av Perfektionisten och Drömmaren.” fortsätter han sedan och skrattar som i lättnad över att ha kommit fram till det. ”Vad gör jag nu?” han tittar frågande på mig redo att förändra när han nu äntligen förstått VARFÖR det blivit som det blivit.

Tänk vad viktigt det är med insikter för att vi ska lyckas förändra våra vanor. Vår hjärna är med rätta motsträvig till förändring om den inte får klart för sig att det kommer att ge ordentliga energi- och tidsvinster. Vår hjärna är en smart skapelse, den vet att det kostar tid och energi att förändra en vana, så du får föreslå något riktigt bra, om den ska vara med i matchen och ställa om.

Jag väntar nu på ett tack-kort från ett bröllop som jag aldrig gått på, ett bröllop som var för två år sedan. Men nu finns det en deadline och ett tydligt nästa steg. Det finns en plan utan att det behöver innebära ny dator och skrivare eller någon annan bortförklaring. Och det finns en deltagare på ett universitet i Sverige som känner sig ungefär tio kilo lättare över att ha kommit fram till detta. Nu kan han istället lägga den tiden och energin på saker som är betydligt viktigare.

Och på tal om något viktigt så är det val på söndag och jag hoppas verkligen inte att du har tänkt förhala att gå och rösta. Har du inte bestämt dig än? Tänker du skjuta upp det till sista sekunden? Ta ett beslut nu så du kan njuta av helgen i lugn och ro.

Önskar dig en energifylld helg

Petra Brask

“Procrastination is the bad habit of putting of until the day after tomorrow what should have been done the day before yesterday.”
Napoleon Hill

Detta inlägg har 2 kommentarer

  1. Heléne

    Hej! har precis varit och skulle rösta…..kön var så lång så jag cyklade hem igen och här sitter jag nu och läser din blogg istället!! Jag cyklar dit igen om en timme!! Tack för ett bra första program och Blogg!
    Heléne

    1. Petra Brask

      Hej Heléne! Tack för fin feedback! Glad att du gillar både blogg och första programmet. Nu håller vi tummarna i valet och för minskad kö. Allt gott Petra

Lämna ett svar