Ny inspiration och reflektion varje vecka!

Att skilja på bråttom och viktigt…

Att skilja på bråttom & viktigt …
Vem kom fram till det egentligen? Undrade en av mina skånska deltagare idag. Samtidigt som han och hans kollegor suckade över hur de jämt hamnar i bråttom-fällan. ”Varje morgon går jag till jobbet och tänker att idag är det en ny dag och idag ska det ske… Jag ska beta av alla viktiga saker på min att-göra-lista och gå hem och känna mig riktigt nöjd.” Javisst! Säger hans kollega engagerat på sin klingande skånska. ”Åsså öppnar du mailen och inte fanken börjar du med det som är viktigast där!?”

Att hamna i bråttom-fällan och sätta likhetstecken mellan bråttom och viktigt är ett av de van­ligaste misstagen man kan göra under sin arbetsdag.

Enligt den amerikanske managementförfattaren Stephen Covey är det som ett sorts beroende; om människor inte känner sig drivna av det brådskande får de lätt dåligt samvete och tror att de inte är produktiva.

Professor Covey är en internationellt respekte­rad auktoritet på ledarskap (har utbildat och assisterat amerikanska presidenter) familjeex­pert (Dr Phil – släng dig i väggen) lärare, för­fattare och organisationskonsult. Han har ut­bildat sig på Harvard, Universitetet i Utah och slutligen doktorerat på Brigham Young Unive­rsity i Utah inom ledarskap och organisations­psykologi. (Hans lista på utbildning och utmär­kelser är längre än toapappret i mitt bad­rum… och jag satte dit en ny rulle igår innan jag åkte till Skåne.)

”Lägg ditt fokus på det som är viktigt – det är inte nödvändigtvis brådskande. Detta är vägen mot verklig effektivitet.” skriver Stephen R. Covey i sin bokSeven Habits of Highly Effective People” Våra deltagare känner igen hans prioriteringsmodell som vi går igenom när vi undervisar i planering. Då betonar vi vikten av fokus på det som är viktigt och att planera in tid för dessa uppgifter i din kalender.

För några år sedan kom den duktige doktorn ut med en ny bok ”The 8th Habit: From Effectiveness to Greatness”

Insikterna han gjort där påminner mig lite om New Age, som jag själv ”doktorerade” på un­der min tonårstid.

I ”The 8th Habit” skriver Covey:

“I en nyligen gjord studie på 23.000 heltidsar­betande som innehar nyckelpositioner i viktiga näringsindustrier anser bara 50% att de är tillfredställda med det jobb de uträttat när veckan är slut. Trots alla vinster med ny teknologi, uppfinningar och världsom­spännande marknader tycker de flesta människor att de inte utvecklas i de företag de arbetar för. De känner sig varken sti­mulerade eller tillfredställda. De saknar klarhet i vad som är viktigast att prioritera. De saknar passion, känsla och förmåga att utföra sitt arbete då företagskulturen (det som ”sitter i väggarna”) är märkt av ett lågt förtroende för individens förmåga. Resultatet är att varje individ känner sig bakbunden, låg och ofokuserad.

När du engagerar dig i ett arbete som ger näring till din talang, som tänder din gnista, samtidigt som du bidrar till en bättre omvärld – då har du hittat din röst, ditt kall, ditt livsarbete. Meningen med den åt­tonde vanan (the 8th habit) är att ge dig en vägledning ut ur stress, smärta och frustra­tion till ärligt engagemang, en känsla av betydelse och självförverkligande inte bara i ditt arbete utan i hela ditt liv —.

Ja, men i ärlighetens namn tror jag faktiskt att doktor Covey har en poäng där. Jag måste erkänna att det tänds en gnista hos mig när jag kan hjälpa mina deltagare att få tiden att räcka till för det som verkligen är viktigt. När en av de skånska herrarna idag spontant utbrister ”Jag känner mig så lättad, det var så skönt att rensa upp i datorn och få ordning på allt detta att jag känner mig lycklig.” och sedan ger mig ett stort leende. Ja, då fylls jag av så mycket energi att det känns som att jag skulle kunna flyga hem till Stockholm utan flygplan. Nu ska jag inte prova det, utan sitter snällt och väntar på mitt tåg (miljövän som jag är) och njuter samtidigt av att våren har kommit till Skåne.

Tack alla underbara deltagare för en ännu en toppen-vecka på jobbet!

You make my days!

Petra, Effektivitetskonsult

“Being highly effective as individuals and organizations is no longer optional in today’s world—it’s the price of entry to the playing field. But surviving, thriving, innovating, excelling and leading in this new reality will require us to build on and reach beyond effectiveness. The call and need of a new era is for passion.

Deep within each one of us there is an inner longing to live a life of greatness and contribution—to really matter, to really make a difference.”

Dr Stephen R. Covey from “The 8th Habit”

Lämna ett svar

Petra Brasks fredagsblogg

Frigör tid & energi
Här bloggar jag varje fredag och delar med mig av tankar och reflektioner kring mitt liv som effektivitetsexpert på Petra Brask & Partners. När ifrågasatte du hur du använder din tid senast? Vänta, låt mig frasera om den frågan. När ifrågasatte du hur du tillåter andra att använda din tid senast? Försöker du också lösa ditt livspussel, men har för många bitar? Vad skulle det ge dig att använda tiden mer som du har tänkt dig?
- Petra Brask

Kontakt

Petra Brask & Partners
Petra Brask är VD, grundare av PB & Partners, utbildare och föreläsare inom ämnet effektivitet, författare och personal planner. Petra Brask & Partners har i över 20 år lärt ut effektiva arbetsmetoder till en mängd deltagare både i Sverige och internationellt. Med fokus på både arbetsteamet och individen. Vår målsättning är att hjälpa människor att uppnå mer och må bra genom att ta kontroll över sin tid och få mer gjort utan att jobba mer.

info@petrabrask.se
www.petrabrask.se