Ny inspiration och reflektion varje vecka!

Lycka till med att misslyckas

misslyckasJag har precis kommit tillbaka från en kickoff med mina kollegor där första punkten handlade om att dela med oss av våra misslyckanden. Det var historier om allt från att ha missat en deadline till att ha misslyckats med att uppnå sina träningsmål. Att dela med sig av sina misslyckanden är viktigt för vår utveckling och inlärning. Det skapar större förståelse för våra medmänniskor. I Stockholm kan man till och med gå på något som heter Fuckup Nights där entreprenörer delar med sig av sina största misstag på en scen och där publiken skrattar lika mycket som om det var standup comedy. Det finns något förlösande i att skratta åt våra misstag och vända dem till erfarenheter.

För att lära oss måste vi våga misslyckas. Vi behöver till och med öva oss på att våga ta risker och misslyckas. Jag har misslyckats många gånger i mitt liv och det kommer du också att göra. Det är så vi lär oss.

Det finns en koppling mellan din motivation, minne och hur du hanterar dina misslyckanden. Om du kan se dem som något värdefullt och att det är en nödvändig utmaning som gör att du håller på med en uppgift längre och då minns den bättre. Det ger dig chans att öva och göra om uppgiften. På så sätt utvecklas du och lär dig bättre.

mistake childFundera över något du upplever att du har misslyckats med i ditt liv?

Har du gjort några erfarenheter eller lärt dig något av det misslyckandet?

Har du berättat för någon om dina erfarenheter av det här misslyckandet? Om inte, kan du tänka dig att göra det och i så fall till vem?

Från nervös till peppad

förtroendeNär du delar med dig av dina upplevelser inser du att du är långt ifrån ensam och då märker du att det inte är så hemskt. Faktum är att vi tycker om människor som vågar bjuda på sig själva och sina erfarenheter. Välj vilka du delar med så att det är människor som hanterar dig varsamt i din sårbarhet. Du kan också välja att dela med dig själv genom att skriva dagbok.

Möt dina rädslor genom att släppa ut dem i dagsljuset bara för att inse att de inte är så farliga. Tänk dig mängden energi du förbrukat på att hålla dessa rädslor i schack.

badbollDe jag coachar brukar jämföra det med att det är som att hålla en uppblåsbar badboll under vattenytan. När de har berättat och delat med sig av sin rädsla är det som att de släpper upp bollen ur vattnet och kan dra många lättade andetag. Det är som att de känner sig mer energifyllda och motiverade igen.

Att känna press inför att du ska prestera kan vara något positivt. Det kan göra att du fokuserar och förbereder dig mer så att du verkligen lyckas bättre. Faktum är också att de signaler i kroppen som aktiveras när vi känner press inför att prestera upplever vi också när vi är upphetsade och taggade inför något. Så istället för att säga till dig själv inför prov att; excited exam”Jag är så nervös.” prova istället att säga ”Jag är så peppad inför det här provet.” Hjärnan kommer att registrera detta och belöna dig genom att minska din nervositet och istället öka din fokus.

9 tips för att hantera prestationsångest

  1. Ge dig själv uppmuntran för att du har ansträngt dig och varit uthållig. Uppskatta att du är intresserad och vågar prova samt utmana dig själv.
  2. Uppskatta att du lär dig nya saker och gör nya erfarenheter.
  3. tackFokusera på det du lär dig och använd bakslag som lärdomar.
  4. Notera några saker varje dag som du känner dig nöjd med.
  5. Öva på att ta emot uppskattning. Säg ”tack” och låt det sjunka in.
  6. Om du börjar älta negativa tankar: Stanna upp och fundera över om de verkligen stämmer? Eller skulle man kunna se det på ett annat sätt?
  7. Sluta jämföra dig med andra. Vi är olika. Vissa är bra på vissa saker och andra är bra på annat.
  8. Fokusera på vad du själv vill och mår bra av.
  9. Öva på att våga göra misstag. Se det som övningstillfällen och fundera över vad du kan lära dig till nästa gång?

Lycka till med dina misslyckanden och ha en skön och avkopplande helg

Petra Brask, författare och effektivitetsexpert

”People bond by sharing their scars more than their medals.”

Vem bestämmer över din tid, frigör tid och energi

Koll på tiden, tips för skola, fritid, vänner, sömn

Lämna ett svar

Petra Brasks fredagsblogg

Frigör tid & energi
Här bloggar jag varje fredag och delar med mig av tankar och reflektioner kring mitt liv som effektivitetsexpert på Petra Brask & Partners. När ifrågasatte du hur du använder din tid senast? Vänta, låt mig frasera om den frågan. När ifrågasatte du hur du tillåter andra att använda din tid senast? Försöker du också lösa ditt livspussel, men har för många bitar? Vad skulle det ge dig att använda tiden mer som du har tänkt dig?
- Petra Brask

Kontakt

Petra Brask & Partners
Petra Brask är VD, grundare av PB & Partners, utbildare och föreläsare inom ämnet effektivitet, författare och personal planner. Petra Brask & Partners har i över 20 år lärt ut effektiva arbetsmetoder till en mängd deltagare både i Sverige och internationellt. Med fokus på både arbetsteamet och individen. Vår målsättning är att hjälpa människor att uppnå mer och må bra genom att ta kontroll över sin tid och få mer gjort utan att jobba mer.

info@petrabrask.se
www.petrabrask.se