Ny inspiration och reflektion varje vecka!

Känner du en Homo Fomo?

IMG_8783”Välkommen, det var ett tag sedan du var här nu.” Jag ler till svar mot konferensvärdinnan på Såstaholm, en vackert belägen konferensgård norr om Stockholm. Jag är där för att skriva, vilket känns som det nyttigaste jag kan ägna mig åt då min röst är krasslig och inte håller för att föreläsa. På vägen upp till mitt konferensrum ser jag att det är fullt med konferensdeltagare. Men jag noterar också att de flesta inte alls pratar med varandra eller ens noterar den vackra omgivningen och den inbjudande brasan i entrén. De har fullt upp med att kolla ner i sina mobiltelefoner. Det är tufft att imponera på sina kollegor, när man tävlar mot en hel värld av intressant information som bara är ett fingersvep bort. Jag hämtar en kopp kaffe och många kakor och stänger in mig i mitt skrivrum. Tar upp datorn och tänker att nu är det bara att sätta igång. Jag sneglar på telefonen. Eller ska jag kolla Instagram först?

Den här veckan har jag fått vara tyst större delen av veckan för att vila rösten. Förutom att jag saknat att inte kunna vara ute hos mina kära deltagare, som istället fått möta mina proffsiga och erfarna kollegor, så har det gått förvånansvärt enkelt att vara tyst. Forskarna pekar på att vi hellre sms:ar varandra eller lägger en kommentar på något socialt media, än pratar med varandra. Forskning visar också att många lider av FOMO – fear of missing out – och därför kollar sin mobil upp till 150 gånger per dag. Sunt förnuft borde säga att det är galet, med tanke på att det kan ta upp till 25 minuter innan vi återhämtat oss från avbrottet och har full fokus på det vi höll på med igen. Men hjärnan älskar snabba belöningar. Så fort vi får ett sms, ”like” eller någon kul bild på Instagram så drar hela belöningssystemet igång. Hjärnforskaren Katarina Gospic liknar mobilen vid en godisskål. På samma sätt som det är svårt att bara ta en godisbit, så är det svårt att bara titta en gång och sedan låta bli telefonen. Tänk om vi missar något? Har vi gått från att vara Homo Sapiens till att bli Homo Fomo?

FOMO är en form av social ångest, en tvångsmässig oro för att man ska missa ett tillfälle till social interaktion, en ny upplevelse, en lönsam investering eller någon annan tillfredsställande händelse. En nyligen genomförd studie visar att FOMO är vanligast hos människor med djupt otillfredsställda psykologiska behov av att vilja bli älskade och respekterade. FOMO är speciellt förknippat med mobiltelefoner och sociala media. Vi känner alla minst en och förmodligen flera människor som har fallit offer för att tvångsmässigt kolla sina sociala nätverk. Det kan vara vänner, familjemedlemmar old cell phonesoch även kollegor som spenderar nästintill all sin vakna tid med att dela och kommunicera via olika sociala medier. Även om vi alla kan drabbas så menar forskarna att vissa människor är mer utsatta än andra. Det kanske inte är en slump att flera skådespelare i Hollywood gått över från att använda smartphones till att damma av sina tidigaste versioner av mobiltelefoner hemma i byrålådorna. Plötsligt kan de enbart nås via telefon och sms (vi pratar alltså inte röksignaler och trummor). Många upplever att de fått så mycket mer fri tid och ett inre lugn.

 

Men inte ska vi väl behöva gå tillbaka till stenåldern för att klara av att leva i vårt moderna samhälle? Det är ju trots allt så många tillfällen när vår rektangulära följeslagare bidrar till att göra livet så mycket enklare. Otaliga gånger har den hjälpt mig att hitta till rätt adress, komma ihåg vad jag ska handla i affären och smidigt betala mina räkningar genom att scanna in ocr-numret. Listan med IMG_9925vardagsfinesser skulle kunna göras oändligt lång. Däremot har jag full respekt för att den också innebär att jag ständigt bär runt på en godispåse för min hjärna. På samma sätt som vi fått lära oss att godis inte bör överkonsumeras, så behöver vi se upp med frestelserna med en smartphone. Risken finns att den dessutom alltför lätt lockar ut oss in i en social miljö där vi dreglar mer över andra människors liv än att vara delaktiga i vårt eget. En värld där vi är rädda för att missa något medan det vi missar i själva verket är vårt eget liv.

Så undviker du att bli en Homo Fomo:

  1. Lägg undan
    Många deltagare beskriver en lättnad efter att ha portförbjudit telefonen vid matbordet och i sovrummet. Flera berättar också om hur det har fått kärlekslivet att blomstra. Andra beskriver hur de får lugnare morgnar när de bannat telefonen från sin plats på sängbordet. ”Tidigare sträckte jag mig efter min smartphone så fort jag vaknade och scannade igenom hur det var med resten av världen, istället för att vara närvarande med mig själv och min familj.”
  2. Saker är sällan som de verkar
    Utifrån kan det se ut som att människor har ett ”perfekt” liv. Det känns självklarare att lägga upp bilder från semestern än bilder på när vi grälar med vår partner (skulle ju i och för sig kunna vara extremt roligt… eller inte). Vi behöver behålla ett sunt perspektiv när vi surfar runt i de fotofixade glimtar som vi människor väljer att visa av oss själva.
  3. Gräset är grönare där vi vattnar det
    Istället för att ständigt jämföra livet med andra människor, fokusera på ditt egna liv och vad du vill ha ut av det. Njut också av de ögonblick du delar med andra ”IRL” (in real life). Stanna upp och var tacksam för det du har. När vi är tacksamma över något, skiftar vi fokus från bristtänkande till överflödstänkande. Det är en riktig humörhöjare. Vad är du tacksam för i ditt liv just nu?
  4. Från insikt till inspiration
    Använd insikterna om Fomo som en inspiration till bättre livskvalitet. Vad längtar du efter i ditt liv? Hur kan 2016 vara året då du blir en stor livsnjutare? Bokar den där drömresan. Tar lite ”staycation” och semestrar på hemmaplan. Börjar måla, dansa, dricka té. Flyttar till Paris. Vad det än är, gör en plan för att nå det. Gör plats på en vägg för insiktsfulla mål och sätt upp bilder, ord, saker som inspirerar dig på vägen dit.
  5. Bida din tid
    Bara för att andra mular in sina resebilder och allsköns aktiviteter som de åker på kors och tvärs så behöver det inte betyda att du måste kasta dig iväg på en hastig upplevelse för att vara ”som alla andra”. Spara, dröm, längta och bida din tid för en guldupplevelse eller en drömresa som verkligen lockar. Upplevelsen kommer att vara från det att du börjar planera och längta till dess att du sitter på ålderdomshemmet och berättar om den. På så sätt får du valuta för dina pengar under längre tid.

Tänk om det är så att oavsett om vi är Homo Sapiens eller känner oss som Homo Fomo, med rädslan att missa något, så är vi en art av människosläktet vars reptilhjärnor kämpar med att hantera det moderna och digitala livet. Våra förfäder levde under miljoner år på Afrikas breddgrader som ett samlarfolk och i en grupp om mellan 50-70 individer innan en del av dem för 100.000 år sedan dancingbörjade vandra sin väg upp genom Europa. Vår hjärna har en nedärvd längtan efter sol, samtal över lägerelden, dans och roliga historier. Så tänd några ljus, bjud upp till dans och sprid ditt leende skratt som en sol över någon – in real Life.

Önskar dig en solig helg

Petra Brask

“Never be afraid to laugh at yourself
after all, you could be missing out
on the joke of the century.”
Dame Edna Everage

Lämna ett svar

Petra Brasks fredagsblogg

Frigör tid & energi
Här bloggar jag varje fredag och delar med mig av tankar och reflektioner kring mitt liv som effektivitetsexpert på Petra Brask & Partners. När ifrågasatte du hur du använder din tid senast? Vänta, låt mig frasera om den frågan. När ifrågasatte du hur du tillåter andra att använda din tid senast? Försöker du också lösa ditt livspussel, men har för många bitar? Vad skulle det ge dig att använda tiden mer som du har tänkt dig?
- Petra Brask

Kontakt

Petra Brask & Partners
Petra Brask är VD, grundare av PB & Partners, utbildare och föreläsare inom ämnet effektivitet, författare och personal planner. Petra Brask & Partners har i över 20 år lärt ut effektiva arbetsmetoder till en mängd deltagare både i Sverige och internationellt. Med fokus på både arbetsteamet och individen. Vår målsättning är att hjälpa människor att uppnå mer och må bra genom att ta kontroll över sin tid och få mer gjort utan att jobba mer.

info@petrabrask.se
www.petrabrask.se