Ny inspiration och reflektion varje vecka!

Goda studievanor inför skolstarten

mountainFöreställ dig att du är en bergsbestigare som ska ta dig upp till Mount Everests topp. Då skulle du ha väldigt lite hjälp av att stå nedanför berget och oja dig över att det är väldigt långt till toppen, eller fundera på hur i hela världen du ska orka klättra hela vägen. En bergbestigare skaffar sig en plan och tar reda på vilka passager på berget som är tuffast, tar hjälp av andra som lyckats bestiga samma berg, ser till att ha rätt utrustning, äter ordentligt och ser till att vara utvilad. Hen gör deletapper och tar reda på ungefär hur långt hen orkar klättra varje dag och ser till att vila och äta ordentligt längs vägen.

Nästa vecka är det många som börjar skolan och förhoppningsvis kommer du tillbaka med ny energi och är sugen på några nya goda vanor. Här kommer fem goda vanor som underlättar din höst. Fundera över vilken eller vilka av dessa vanor du redan har eller vilken vana som du skulle ha mest nytta av att prova under höstterminen.

Använd kalendern

kalenderSe till att du har ditt schema i din kalender i telefonen. På många skolor har man till och med gjort det lätt att ladda ner schemat automatiskt i kalendern. Då ser du också snabbt om något ändras i schemat. Lägg också in tider för prov och läxförhör och boka in tid för när du ska studera, förbereda och repetera inför prov, lektioner och läxförhör. Det är en stor fördel att ha liknande studietider varje dag, då blir det en god vana som du gör utan att behöva fundera.

Studera i veckorna

finishedstudyingStanna kvar någon timme extra i skolan eller gå direkt till ett bibliotek och gör klart dina läxor, så kan du vara ledig och slappna av när du kommer hem.

 

Vila på helgen

katt vilar på läxorTänk inte att du har hela helgen på dig. Skjut inte alla läxor och plugg till helgen utan se till att du får vara lite ledig också. Använd helgen till att vila och återhämta dig, motionera, träffa kompisar. Om du behöver plugga då också så börja så tidigt som möjligt vid exempelvis 9-10-tiden så att du kan vara ledig under eftermiddagen och kvällen.

Gör ett lässchema

Skapa ett lässchema där du kan skriva upp hur många sidor du ska studera per dag för att hinna bli färdig i tid. Exempelvis;

Räkna efter hur många sidor du behöver läsa inför ett prov. Hur många gånger vill du hinna ha läst igenom sidorna?  Hur många sidor är rimligt att läsa per dag med tanke på att du har andra saker att studera också? När är din sluttid för att ha läst klart allt?

Om du till exempel har 100 sidor att läsa som du vill ha läst klart två gånger minst två veckor före provet. Säg att du till exempel kan läsa fem dagar per vecka och du hinner läsa 20 sidor per dag. Då vet du hur många sidor du behöver läsa och hur många veckor före provet som du behöver starta för att bli klar i god tid.

måndag tisdag onsdag torsdag fredag
Sida 1-20 Sida 21-40 Sida 41-60 Sida 61-80 Sida 81-100

Det blir lättare att komma igång när du ser hur mycket du ska göra varje dag. Du ser i schemat att du kommer att hinna klart i tid till prov och läxor. Du blir mindre stressad och mer motiverad att hålla dig till din plan. Det blir tydligt exakt vad du ska göra.

Prioritera din sömn

sömnPrioritera att få ordentligt med sömn under veckorna, för då slipper du ha så mycket kvar att göra till helgen. Du orkar vara mer vaken på lektionerna och kan göra bättre anteckningar, bilder och sammanfattningar, som gör att du lär dig nya saker effektivare. Sömn är viktigt och en förutsättning för att lära dig nya saker. Som tonåring behöver du ca 9-10 timmars sömn per natt. Det som ställer till det för dig är att samtidigt som du behöver mer sömn än någonsin så ändras saker i hypofysen i hjärnan som gör att du vill vara uppe senare och sova längre på morgonen. Det är viktigt att du lägger dig vid samma tid och har en liknande rutin varje kväll, då vänjer sig din hjärna vid det och har lättare att somna. Det kan vara lockande att helt byta rutin för helgen, men att ändra alltför mycket på dina tider blir krävande och förvirrande för hjärnan. Ett mörkt, kallt och tyst sovrum är det lättare att somna i.

Vilken/vilka vanor skulle du ha mest nytta av i ditt liv just nu?

Lycka till med att bestiga ditt hösttermins-berg och tänk på att belöna dig och vila längs vägen.

Trevlig helg!

Petra Brask, Författare och Effektivitetsexpert

”Hur du bestiger ett berg är viktigare än att nå toppen.”

Koll på tiden

Omslag Koll på tiden

 

 

 

 

Lämna ett svar

Petra Brasks fredagsblogg

Frigör tid & energi
Här bloggar jag varje fredag och delar med mig av tankar och reflektioner kring mitt liv som effektivitetsexpert på Petra Brask & Partners. När ifrågasatte du hur du använder din tid senast? Vänta, låt mig frasera om den frågan. När ifrågasatte du hur du tillåter andra att använda din tid senast? Försöker du också lösa ditt livspussel, men har för många bitar? Vad skulle det ge dig att använda tiden mer som du har tänkt dig?
- Petra Brask

Kontakt

Petra Brask & Partners
Petra Brask är VD, grundare av PB & Partners, utbildare och föreläsare inom ämnet effektivitet, författare och personal planner. Petra Brask & Partners har i över 20 år lärt ut effektiva arbetsmetoder till en mängd deltagare både i Sverige och internationellt. Med fokus på både arbetsteamet och individen. Vår målsättning är att hjälpa människor att uppnå mer och må bra genom att ta kontroll över sin tid och få mer gjort utan att jobba mer.

info@petrabrask.se
www.petrabrask.se